Project 3 van #6projects: Hoe zet ik een nieuwsbrief op?

Ik heb sinds 12 mei een eigen nieuwsbrief, genaamd Klikdinges (abonneer je hier). Dat was niet het oorspronkelijke plan. Hoe kom je erachter dat een project ‘even niet uitkomt’, en hoe kun je daarna alsnog iets afronden? Daar kwam ik deze maand achter.

Hier schrijf je je in voor mijn nieuwsbrief.

Mijn derde project was namelijk: analoog data bijhouden en een fysieke visualisatie maken. Alleen kon ik geen goed onderwerp bedenken. Waar kan ik nou data analoog van bijhouden? Waar word ik zelf enthousiast van? Ik had een paar losse ideeën in mijn hoofd, maar niets waar ik warm van werd. Hoe nu verder?

De oplossing bleek simpel: gewoon een ander project opzetten. Mijn doel is om zes projecten af te ronden waar ik a) al een tijdlang tegenaan hik, b) om tijdens die projecten nieuwe dingen te leren, en c) om plezier te hebben in het afronden van die projecten. Ik ben niet aan het onderwerp gebonden. En wellicht vind ik later dit jaar nog een perfect onderwerp hiervoor.

Terwijl ik het analoge data-project aan de kant schoof, kwam ik steeds meer hele gave nieuwsbrieven tegen.

Het is een heel aantrekkelijk idee om direct bij je vakgenoten in hun inbox te belanden. Ik ging aan de slag om een eigen nieuwsbrief op te zetten. Hoe moeilijk kan het zijn? Spoiler: supereenvoudig.

Hoe zet je een nieuwsbrief op?

Toevallig gebruiken de meeste nieuwsbrieven die ik volg Revue als dienst. Ik heb nog naar andere oplossingen gekeken zoals Mailchimp, maar het betaal model van Revue sprak me enorm aan. Je betaalt namelijk niet alleen voor de features, maar voornamelijk voor het aantal abonnees. Hoe waardevoller jouw nieuwsbrief is, hoe meer je ervoor betaalt. Klinkt eerlijk. En zodra je betaalt, heb je alle features binnen handbereik.

(SCHAAMTELOZE RECLAME: Als je zelf een nieuwsbrief via Revue wil opzetten, gebruik dan deze link. Je mag dan 30 dagen lang de Pro-features gratis proberen, en mijn max wordt opgehoogd met 50 subscribers. En doorrr…)

Even puntsgewijs een aantal overwegingen en lessen na het opzetten van mijn eigen nieuwsbrief.

  • Bedenk goed waar jouw nieuwsbrief over gaat. Vooral niche-onderwerpen doen het goed: Een nieuwsbrief gaat juist om het aanspreken en behouden van een selecte groep geïnteresseerden. Ik heb gekozen voor datajournalistiek en interactieve manieren van verhalen vertellen. Daarom ook de naam Klikdinges.

 

  • Een goede nieuwsbrief is persoonlijk. Dus spreek lezers zoveel mogelijk aan op een informele toon. Ik vertel in elke nieuwsbrief iets buiten de journalistiek. Twin Peaks is gaaf, ga dat kijken. Hier is een leuke video over battlerap. Lees dit boek.

 

  • Wat wordt het format van jouw nieuwsbrief? Maak een aantal vaste onderdelen. Ik begin sinds kort met een intro (dit kun je verwachten), daarna Mijn Afgelopen Twee Weken, waarin ik vertel wat ik op werk heb meegemaakt. Toffe Klikdingesen is een verzameling van artikelen en interactives, en Dit Heb Je Mogelijk Gemist is een verzameling van random dingen die ik tof vind. Elke week dezelfde opzet, zodat het geen rommeltje wordt.

 

  • Je kunt na een paar edities schaven aan je toon en format. Vraag om feedback, en kijk hoe jouw nieuwsbrief nog beter kan. Naar aanleiding daarvan heb ik mijn intro’s dus nog duidelijker en korter gemaakt. Ook heb ik mijn toon iets teruggeschroefd, want…

 

  • Ik kreeg feedback op mijn eerste nieuwsbrief. ‘Je schrijft alsof je onder de drugs zit’, en ik was inderdaad nogal enthousiast. Een van de leuke features van Revue is dat lezers ook kunnen reageren op een editie. De meeste reacties krijg ik op stukken die dicht bij mijzelf liggen, of waar ik interactie zoek met lezers. Verwerk die feedback, reageer op je lezers. De gesprekken met lezers zijn een van de meest onverwachte en toffe dingen die uit deze nieuwsbrief zijn voortgekomen.

 

  • Ik heb nog geen idioot groot lezersbestand. Op moment van schrijven tel ik 138 subscribers, en 3 unsubscribers. Probeer je nieuwsbrief op alle mogelijke plekken te pluggen, zonder dat het gênant wordt. Verwijs mensen via je website naar de nieuwsbrief, stuur af en toe via Twitter een linkje, en gooi je nieuwsbrief in specifieke LinkedIn-groepen. Verder moet het ook vooral via-via groeien.

 

  • Voordat je je nieuwsbrief gaat versturen: hoe regelmatig ga je dit doen? Eens per week gaat me niet lukken. En eens per maand voelt niet regelmatig genoeg. Dus het werd een tweewekelijkse nieuwsbrief. Bedenk voor jezelf wat een goede balans is tussen hoeveel je aankunt en wat je lezers van je verwachten.

 

  • Hoe ziet Revue er dan aan de achterkant uit? Hieronder een aantal screenshots.
Nadat je een aantal instellingen hebt gedaan, is dit je belangrijkste scherm. Hier tik je de nieuwsbrief en kun je hem naar je abonnees versturen.
Nadat je je nieuwsbrief hebt verstuurd, kun je in eerdere edities je statistieken bekijken. Erg handig.
Je kunt ook uitgebreid door je lezersbestand scrollen.

Mijn volgende project is het uitzoeken van mijn familiestamboom. Ook hier ben ik nog op zoek naar een specifiekere omschrijving. Wellicht dat ik over twee maanden terug kom met een ander project.