Scherpenzeelse vindt redders dankzij Twitter

Via Twitter de mensen opsporen die je uit een autowrak hebben gered. Het is de Scherpenzeelse Annet van Riel gelukt. Dankzij de retweets van bekende twitteraars en de aandacht van verschillende media heeft zij haar redders kunnen bedanken, nadat zij na hun reddingsactie spoorloos verdwenen. Van Riel: ,,Ze waren onder de indruk dat ik zoveel moeite heb gedaan om hun te vinden.’’

Van Riel vloog op Eerste Kerstdag met de auto uit de bocht bij de afslag Leusden–Zuid. De man en de vrouw die haar toen hielpen, hoorden op RTV Utrecht dat ze werden gezocht. De Utrechtse televisiezender kwam op het spoor van deze oproep via de Twitter-account van Femke Halsema, die op haar beurt de oproep van Van Riel had doorgeplaatst.

Retweets
”Ik twitter nu sinds driekwart jaar. Ik gebruik het echt als een micro-blog’’, aldus Van Riel. ,,Voor mij was het niet meer dan logisch dat ik Twitter gebruikte. Toen ik merkte dat ik bij de politie niet verder kwam met het zoeken naar de getuigen, kwam ik op het idee om op Twitter een balletje op te gooien.”

Ze is verbaasd over de aandacht die haar zoektoch heeft opgeleverd. ,,Ik had niet verwacht dat het zoveel overgenomen zou worden. Uiteindelijk is het bericht meer dan zeshonderd keer doorgeplaatst. Meest in het oog springende waren Femke Halsema en Michiel Veenstra van 3FM.”

Media-aandacht
Na deze actie op Twitter pikten het AD, RTV Utrecht, Radio Gelderland en Midland FM haar oproep op. ,,Toen ik mijn eerste Twitter-oproep plaatste had ik niet verwacht dat er zo’n hoos aan media-aandacht zou komen. Het is uiteindelijk effectief gebleken. Dat is het allerbelangrijkste.’’

,,Het is wel heel apart om te merken dat Twitter zoveel invloed heeft. Retweeten zorgt ervoor dat berichten heel snel door het hele land, en zelfs over de wereld, verspreid worden. Daar zit een hoop kracht achter.”

De Scherpenzeelse moeder heeft overwogen om naast Twitter ook Hyves te gebruiken in haar zoektocht. ,,Ik heb alleen zo’n enorme hekel aan die doorstuurmailtjes. Dus ik heb daar bewust even mee gewacht. Achteraf was dat wel slim geweest als ik dat gedaan had, want het blijkt dat de vrouw die erbij was in de tweede lijn van mijn netwerk zit. We hebben gewoon een gemeenschappelijke, real-life vriend.’’

Gevolgen van zoekactie
Er zijn ook onverwachte gevolgen van deze zoekactie. ,,In het begin had ik honderd, tweehonderd mensen die mij volgden. Die mensen kende ik in het echt, dus dan zet je het meeste er op voor de lol. Inmiddels heb ik meer dan vierhonderd volgers. Dan denk ik wel even drie keer na wat ik erop zet. Want ja, inmiddels is mijn gebruikersnaam in de landelijke media geweest.’’

Tot slot geeft Van Riel aan dat ze gelooft in de kracht van de sociale media. Ze kan zich dan ook niet vinden in de nieuwjaarstoespraak van koningin Beatrix. ,,Zij maakte een opmerking dat internet kil en onpersoonlijk is. Als je het hebt over reacties op GeenStijl – waar mensen bot en anoniem reageren, en waar alles maar gezegd kan worden – dan klopt dat. Maar als ik zie hoeveel mensen in de bres gesprongen zijn voor mij, dat is niet kil of onpersoonlijk. Dan is het hartverwarmend dat er zo gereageerd wordt.’

Via Twitter is er zelfs een inzamelingsactie voor een nieuwe auto op gang gekomen. ,,Deze actie is spontaan begonnen toen bekend werd dat ik over de kop gevlogen was. Het is echt grandioos.” Het is nog niet bekend hoeveel er is ingezameld.

DIT ARTIKEL IS GEPUBLICEERD OP BRIGHT, DE NIEUWE REPORTER EN VERWEZEN DOOR VILLAMEDIA.