Een week nadat ik mijn e-book met verzamelde artikelen over datajournalistiek online heb gezet, is de teller flink opgelopen: 180 downloads, door 129 getweet naar het artikel en in totaal 514 keer op de link in de tweet geklikt. Wil je het boek gratis downloaden, dan moet je met een tweet betalen. Pay with a Tweet, ontwikkeld door twee marketeers en een programmeur die daarmee hun boek Oh My God What Happened And What Should I Do? hebben geschreven.
Ik had geen eerdere ervaring met dit systeem. Zou het werken? Hebben mensen daar afkeer voor? Geen idee, maar dit leek mij een mooi experiment om erachter te komen. Binnen 24 uur kwam de eerste tweet met kritiek.
Erg benieuwd naar gratis e-book datajournalistiek @JerryVermanen, maar betaal liever achteraf met tweet goo.gl/NjpGf
— Jean-Paul Horn (@JeanPaulH) May 9, 2012
Dat vroeg om een oproep via Twitter:
Vinden mijn volgers het vervelend om vooraf te Twitteren dat je mijn e-book downloadt? Lijkt me interessante followup-blog. #dtv
— Jerry Vermanen (@JerryVermanen) May 9, 2012
Vooraf
Flink wat mensen stuurden daarvoor al een tweet waarin ze aangaven dat ze het een leuk idee vonden.
Leuk idee. Pay with a tweet : Download hier een gratis e-book over datajournalistiek van @JerryVermanen:goo.gl/NjpGf
— Niels Loeffen (@NielsLoeffen) May 8, 2012
E-book over datajournalistiek van NU-datajournalist @JerryVermanen, voor de pittige prijs van 1 tweet 🙂 goo.gl/NjpGf
— Rolf Kleef (@rolfkleef) May 8, 2012
Die @JerryVermanen speelt voor uitgever. Download zijn gratis e-book over datajournalistiek! goo.gl/ruuZC
— Herwin Thole (@herwinthole) May 8, 2012
Na de oproep: positief
Na de oproep kreeg ik aardig wat reacties. De uitkomst: verdeeld. Sommige volgers hebben er absoluut geen moeite mee om vooraf de link te tweeten. Kort samengevat: het e-book is gratis, dus dit is het minste dat je kunt doen.
@JerryVermanen voor wat hoort wat
— Raj Rozendaal (@RajRozendaal) May 9, 2012
@jerryvermanen nee, is minste dat je in ruil kan doen plus je kunt t ook weer weghalen als je t echt niet wilt #paywithatweet
— Thomas Boeschoten(@boeschoten) May 9, 2012
@JerryVermanen Persoonlijk vind ik ‘t niet zo’n probleem, op ‘t vluchtige Twitter, sommigen denken daar anders over boekeman.blogspot.com/2011/05/pay-wi…
— David Graus (@dvdgrs) May 9, 2012
@JerryVermanen vind ik niet (heel) vervelend. Maar ik wil wel weten WAT er getweet gaat worden.
— Rob Ramaker (@robramaker) May 9, 2012
Na de oproep: kritisch
Die laatste is een mooie bruggetje naar de kritiek. Want ja, wat wordt er eigenlijk verstuurd? Waarom zou je zo’n vooraf opgestelde tweet – die je overigens zelf kunt aanpassen – naar al jouw volgers versturen voordat je het boek überhaupt hebt gedownload? En hoeveel waarde heeft zo’n tweet nou daadwerkelijk?
@JerryVermanen Ja. Ik wil dolgraag van de daken tweeten dat je boek geweldig is als ik het heb gelezen, maar vooraf vind ik zo lame @erwblo
— Jean-Paul Horn (@JeanPaulH) May 9, 2012
@JerryVermanen @JeanPaulH ik wel. Veel waardevoller als we tweet sturen na lezen.
— erwin blom (@erwblo) May 9, 2012
@JerryVermanen Ik wil liever dat tweeps ‘t over mijn e-book hebben omdat ze het goed vinden (= dus eerst lezen) ipv omdat ze ‘t downloaden.
— Winny de Jong (@winnydejong) May 9, 2012
@JerryVermanen Ik houd niet van dat soort acties. Meestal tweet ik, download ik en verwijder ik tweet weer.
— Elger van der Wel (@elger) May 9, 2012
@JerryVermanen Als ik enthousiast ben tweet ik wel, maar bepaal dat graag zelf.
— Elger van der Wel (@elger) May 9, 2012
Conclusie: groter bereik, minder waarde
Mijn conclusie uit bovenstaande: mijn e-book heeft dankzij Pay with a Tweet ontzettend veel mensen bereikt, maar ik heb effectief gezien weinig aan de reacties die ik via Twitter krijg. Mensen zijn achteraf niet geneigd om te laten weten wat ze van het e-book vinden, omdat ze al eerder verplicht moesten tweeten. De reacties die je vooraf krijgt, zijn minder spontaan. Het e-book komt dus bij meer mensen terecht, maar de meest trouwe volgers doe je tekort.
Het is een probleem dat je op een veel grotere schaal ziet bij mediabedrijven: zodra ze een groter bereik hebben, wordt de communicatie onpersoonlijk en hebben tweets minder waarde. Het wordt ironisch zodra je dat ook bij ‘socialmedia-predikanten’ ziet: personen die de voordelen van Twitter prediken, maar nooit op mentions reageren. Je kunt het je wel voorstellen als je 1000+-volgers hebt, maar dat hoor je nooit in hun keynotes.
Uit de statistieken blijkt ook al dat veel mensen een methode om Pay with a Tweet weten te vinden. Het boek is immers vaker gedownload dan de tweet is verstuurd. Blijkbaar is het de moeite waard om er een weg omheen te bedenken. Lijkt me een goed teken.
Na een week is het dus wel leuk geweest met Pay with a Tweet. Vanaf vandaag is het e-book gratis te downloaden, zonder verplicht te tweeten. De betaalknop is vervangen door een directe link naar het ePub-bestand (klik hier, rechtermuisknop, opslaan als). Experiment geslaagd: een week lang veel mensen bereikt en ook nog een wijze les geleerd.