Cashen met ‘een soort Godfather’

Veel bedrijven worstelen met de nieuwe economie, waarin veel producten of diensten gratis worden aangeboden. De website Kriminals.nl, het grootste Nederlandse online rollenspel, is al vier jaar lang winstgevend en wordt door vrijwilligers onderhouden. Oprichter en eigenaar Bram Koot (20) legt uit wat het geheim achter zijn verdienmodel is.

“Kriminals is een gratis spel op internet waar je georganiseerde misdaad beheert. Een soort Godfather”, vertelt Koot. Toen hij in mei 2005 met het idee aan de slag ging, bespaarde hij flink wat kosten door alles zelf te doen. “Ik kon zelf programmeren, dus dat scheelde weer. In het begin was er veel reclame op de site. Daarmee werden de kosten betaald. Ik heb daarna snel geld verdiend, wat ik kon investeren in verbeteringen van het spel.”

Momenteel heeft de site geen advertenties meer. Koot zag in het begin al een mogelijkheid om op een andere manier geld te verdienen. Elke speler kan zich gratis aanmelden, maar voor uitgebreidere opties moet je betalen. Daarnaast kun je virtueel geld kopen om je sneller te ontwikkelen in het spel.

De keuze voor gratis toegang tot alle opties is volgens Koot logisch. “De ontwikkeling van het spel heeft me enorm veel tijd en moeite gekost. Dan vind ik het zonde wanneer niet iedereen er gebruik van kan maken.” Volgens de jonge eigenaar heeft ongeveer 10 procent van alle spelers een betaalde account.

Hij vindt wel dat iedereen een eerlijke kans moet krijgen om te kunnen winnen van andere speler. “Je blijft experimenteren met de waarde van geld om de balans tussen spelers te beheren. Het moet niet zo zijn dat de spelers die meer geld uitgeven het plezier van de gratis spelers bederven.”

Zes vrijwilligers zorgen voor het onderhoud van het spel en het bijbehorende forum. “Ze krijgen wat gratis speelgeld en hebben een speciale account, maar ze doen het voornamelijk voor het plezier.”

Het geld dat overblijft gaat volledig naar Koot, die daarmee verzekerd is van een leuke bijverdienste. “Nee, ik heb hiernaast geen bijbaantje. Ik zou wel op ieder moment kunnen zeggen: ,Joh, ik stop de site en ik ga iets anders doen’, maar ik vind het veel te leuk om te doen. Je maakt nog eens wat mee. Ik heb mijn eigen bedrijf, ik leer er enorm veel van en het verdient ook nog eens goed.”

Heeft Koot nog ideeën voor andere verdienmodellen voor Kriminals? “Het is misschien niet helemaal toepasbaar op ons spel, maar het systeem van virtuele goederen zoals in Second Life vind ik erg interessant. Een speler kan zijn eigen goederen maken en een virtuele economie opzetten door die spullen te verkopen aan anderen. Maar ik zie dat voorlopig niet in ons spel gebeuren.”

DIT ARTIKEL IS OP DONDERDAG 3 DECEMBER IN SP!TS GEPUBLICEERD