Na zijn presentatie bij Curating Reality op donderdag 9 februari in Amsterdam, mocht ik datajournalist Simon Rogers tien minuten interviewen. Voor De Nieuwe Reporter heb ik Rogers – vorig jaar uitgeroepen tot UK best internet journalist – gevraagd wat de huidige staat van datajournalistiek is. En belangrijker nog, hoe gaat dit vakgebied zich ontwikkelen?
Rogers gelooft dat wat we nu datajournalistiek noemen, over pakweg tien jaar de basisvaardigheden voor elke journalist zijn. “Data journalism will be ‘just’ journalism.” Lees op De Nieuwe Reporter waarom hij dat denkt.
Wat ik echter niet in het DNR-artikel kon verwerken, is een tip die hij mij en vele andere beginnende datajournalisten gaf. ‘Nu is de kans om advies aan de meester te vragen’, dacht ik. Dat deed ik dan ook.
Hij gaf mij direct een oefening. “Denk aan nieuwsgebeurtenissen en welke data daar achter kan zitten”, zei Rogers. Hij vroeg mij om een voorbeeld van een belangrijke nieuwsgebeurtenis in Nederland. Ik noemde het niet doorgaan van de Elfstedentocht. Zonder enige hapering kwam hij met ideeën voor datajournalistiek. “Is er een deelnemerslijst? Wonen die mensen langs de route of komen ze van verder weg? Wat voor personen doen er eigenlijk mee aan zo’n tocht? Wat valt op? Of zou het niet interessant zijn om een lijst te krijgen van alle voorgaande deelnemers?”
Het doel daarvan? Zoek uit of je die data eenvoudig kunt achterhalen. Als je dit vaker doet, weet je ook welke data beschikbaar is. Vanaf dat moment kun je vragen stellen met die data in je achterhoofd. Bijvoorbeeld: Hoeveel wapens verkoopt Groot-Brittannië aan het Midden-Oosten?
What data is already out there? And what can I get out of them to enhance the journalism we already do?
Het is een knop die in je hoofd omgaat zodra je met datajournalistiek aan de slag gaat. Hoe vaker je die knop weet om te zetten, des te makkelijker je hem weet te vinden.
Daarnaast gaf hij ook een nuchtere blik op de onderwerpkeuze. “We proberen veel eigen onderwerpen aan te snijden. Maar we kijken ook naar wat in het nieuws is. En zoals je weet, wat in het nieuws is levert meer bezoek op”, bekende Rogers.
Na tien minuten interview had ik voldoende informatie voor mijn DNR-artikel, dus ik wilde Simon niet langer ophouden. Hij vertrok diezelfde avond weer naar Londen en had nog niet gegeten.
De quote waar hij het interview mee eindigde, vond ik nuchter en prikkelend tegelijk. Ik vroeg hem namelijk wat hij ervan vond dat sommigen de grote aandacht voor datajournalistiek een hype noemen.
If you wanna go and say it’s a hype, go right ahead. We will take the traffic and the stories. Thank you.
Bekijk hier de presentatie van Simon Rogers.