De NOS onderzocht op woensdagochtend 3 november hoe nieuwssites tegenover het plan van VVD-vicefractievoorzitter Van Miltenburg staan. In de radio-interviews van de NOS kwam een opmerkelijke quote voorbij, die de vraag rijst: Weten kranten zelf eigenlijk wel of ze winst maken met internetactiviteiten?
Het door de PVV gesteunde initiatief om de Publieke Omroep van zijn websites te ontdoen, wordt door de geïnterviewde kranten wel afgezwakt. De NOS moet volgens de kranten minder reclame maken op zijn website. De NOS – gefinancierd met belastinggeld – snoept volgens de geïnterviewden advertentiegeld weg bij de kranten – deels gesubsidieerd door de overheid, maar commerciële ondernemingen.
NOS-verslaggever Marc-Robin Visscher vroeg aan Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque of de website winst maakt. ,,Nee, daar leggen wij geld op toe, vooralsnog. Maar we gaan er wel geld mee verdienen, is het plan”, aldus Remarque.
Opmerkelijk, aangezienvoormalig adjunct-hoofdredacteur Jan ‘t Hart vier maanden daarvoor het volgende meldde.
Dat ik deze twee uitspraken naast elkaar houd, is geen beschuldiging. De dag voor de NOS-interviews had ik een gesprek met Alexander Pleijter, mijn oud-docent en huidig hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. ,,Bij kranten zijn kosten voor krant en voor internet moeilijk te scheiden”, zei Pleijter toen al. En daarbij:
Dat de kranten nu zo openlijk pleiten voor een aantal beperkende maatregelen voor de NOS, heeft te maken met de financieel minder rooskleurige tijden. Als de NOS de advertenties van de website moet halen, kunnen kranten extra centjes binnen te slepen.
Maar het bovenstaande illustreert ook dat er bij kranten nog veel te winnen valt op het ontwikkelen van een werkend en – specifiek in dit geval – duidelijk verdienmodel. Hoeveel geld komt er binnen via onze internetactiviteiten? En hoeveel kost het ons om de content erop te krijgen? Dit geldt uiteraard niet alleen voor de Volkskrant, maar voor alle Nederlandse kranten.
Oplossingen? Een kip met gouden eieren? Hieronder in de comments.