Voor het Mediafonds en De Nieuwe Reporter ben ik afgelopen maanden aan de slag gegaan met een serie artikelen over de geschiedenis van datajournalistiek.
De insteek van deze serie is de aanstelling van Jelle Kamsma bij NU.nl. Vanaf dat moment werd journalistiek Nederland namelijk wakker geschud met een term die ze nog niet eerder kende. Wat speelde daaraan vooraf, wat heeft het teweeg gebracht en hoe kijken we nu tegen datajournalistiek aan?
Het resultaat: een artikel in het magazine 609 – Media En Cultuur en een serie van vier artikelen op De Nieuwe Reporter.
Voordat je hieronder verder leest: zou je deze serie in een uitgebreide versie als digitaal boek willen lezen? Bij voldoende aanhang ga ik dit jaar verder aan de slag met deze serie. Meer achtergrondinformatie en uitgebreidere interviews.
Het doel: de geschiedenis van Nederlandse datajournalistiek in kaart brengen en experimenteren met het publiceren van digitale boeken. En omdat het leuk is om te doen, uiteraard.
-
Aflevering 1: Datajournalistiek, al eeuwenoud
Wikileaks maakte datajournalistiek tot een buzz-woord. Moesten we dat niet allemaal gaan doen? Maar data verwerken om nieuws te maken is al eeuwenoud. De Angelsaksische landen kunnen bijvoorbeeld bogen op een rijke traditie. In deze eerste aflevering: het ontstaan van datajournalistiek in vogelvlucht.
Lees verder -
Aflevering 2: De grauwe overgangsfase van datajournalistiek in Nederland
De Angelsaksische voorbeelden van datajournalistiek, zoals geschetst in het eerste deel van deze serie, kregen in Nederland slechts sporadisch navolging. Enkele “believers” predikten een glorieuze toekomst voor het genre, maar de opkomst van datajournalistiek in Nederland verliep schoorvoetend.
Lees verder -
Aflevering 3: Wat is er aan datajournalistiek in Nederland?
Enkele ‘believers’ predikten een glorieuze toekomst voor datajournalistiek, maar eerst moesten nog heel wat hindernissen genomen worden. Langzaamaan begint het genre in Nederland nu echter op te bloeien.
Lees verder -
Aflevering 4: ‘Nederland heeft een dataprimeur nodig’
Langzaamaan begint het besef door te dringen dat datajournalistiek de komende jaren steeds belangrijker zal gaan worden. Wat moet er gebeuren om deze tak van journalistiek echt door te laten breken? In de laatste aflevering van deze serie: De toekomst van datajournalistiek.
Lees verder